FokusskärmÄven om vi har använt fokusskärmen i några år nu så var det inte förrän våren 2014 som vi bestämde oss för att erbjuda den till andra skolor. Under sensommaren registrerade vi vårt handelsbolag och under hösten 2014 lanserade vi produkten här på focusscreen.se.

Nu, i februari 2015, har det blivit dags att fylla på vårt lager, den här gången med dubbelt så många skärmar, för att täcka efterfrågan. Vi har tagit emot beställningar från skolans samtliga stadier och från Sveriges alla hörn; från Kävlinge i söder till Luleå i norr. Det tycker vi är jättekul!

Vad som är ännu roligare är den feedback vi får från lärare som har använt fokusskärmarna. Nedan följer ett axplock.


 

Vi har använt dem på vårt samlingsbord för elever som tycker det är stressande med andras blickar. Ställer vi skärmen för, kan eleven koppla bort de andras blickar, samtidigt kan jag se över skärmen. Vi har använt dem vid experiment när två grupper inte ska se varandras resultat utan att de ska få jobba i lugn och ro och komma fram till egna resultat. Jag har också elever som sätter upp en skärm på sin bänk för att få bättre arbetsfokus.

Jag tycker absolut att de levt upp till förväntningarna. Jag trodde att de lättare skulle ramla omkull. Jag tycker att de fyller en funktion och jag ser det som ett billigare och ett mer lätthanterligt alternativ än stora golvstående skärmar, även om de också kan behövas ibland. Jag tänker att de får ett väldigt flexibelt användningsområde eftersom de är lätta att plocka fram vid behov. Jag har visat skärmen för kollegor som också blivit intresserade av att testa dem.

Johanna Corin Ekeberg, Kullsvedsskolan

 

Jag använder fokusskärmen vid olika pedagogiska tillfällen. Skärmen kommer bäst till pass när det är testsituation då jag har många elever i klassrummet och det är lätt att tappa fokus på den egna arbetsuppgiften utan skärmen. Skärmen fungerar också ypperligt för elever som behöver eller önskar att få arbete i fred i allmänhet, då fokusskärmen skärmar av lagom mycket.

Storleken på skärmen ger eleven det stöd den behöver samtidigt som jag i egenskap av lärare fortfarande kan kommunicera med eleven utan svårigheter. Fokusskärmen ger väldigt mycket tillbaka till eleverna och bidrar utan tvekan till ökad måluppfyllelse i klassrummet.

Simon Jonsson, Klasslärare årskurs 4, Byleskolan

 

Vid flera tillfällen har jag haft möjlighet att använda fokusskärmar. Det underlättar verkligen att snabbt och enkelt kunna plocka fram dessa smidiga skärmar. Tidigare har jag använt mig av tex. större bilderböcker eller tidskriftssamlare för att skärma av vid något prov eleverna ska göra. Då ligger inte alltid fokus på provet utan på bilderboken.

Skärmarna är enkla att förvara i klassrummet, tar inte stor plats. Eleverna upplever sin avskildhet som positivt och lugnt. Jag kan verkligen rekommendera fokusskärmar till alla klassrum!

Birgitta Rossander, Klasslärare årskurs 1, Byleskolan